12 oktober t/m 19 oktober - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Jacintha Mol - WaarBenJij.nu 12 oktober t/m 19 oktober - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Jacintha Mol - WaarBenJij.nu

12 oktober t/m 19 oktober

Blijf op de hoogte en volg Jacintha

21 Oktober 2013 | Kenia, Nairobi

Hello!

Het heeft even geduurd maar hier dan eindelijk weer een blog vanuit het verre Kenia.
In de tussentijd is er alweer veel gebeurd.

Zo zijn we naar de Masai Market geweest. Dit is een grote markt met allemaal souvenirs. Erg leuk om daar eens te kijken. Als je de markt nog maar oploopt, komen er allemaal verkopers naar je toe. Ze proberen je allemaal iets aan te smeren. En sommige zijn daar heel goed in! Ze gaan maar door en door totdat je eindelijk iets koopt.
De verkopers zeggen: ‘You’re my friend’ of ‘You’re my sister’. Ook zei er een verkoper tegen mij: I’m married, I don’t lie, I give you a good price’.
En als je vraagt hoeveel iets kost, gaan ze er bijna altijd vanuit dat je het ook koopt. Ze beginnen altijd met een veel te hoge prijs. Bijvoorbeeld 6000 shillings voor een paar schaaltjes. Omgerekend is dat ongeveer 60 euro. Belachelijk veel natuurlijk. En dan moet je maar proberen af te dingen. Vaak verdienen ze er dan nog heel veel op.

Inmiddels is het beddenproject afgerond. Er moesten in totaal 7 stapelbedden worden geleverd, maar dit duurde wel langer dan verwacht. Toen de bedden in het Watoto Wema Centre waren, moesten ze nog in elkaar worden gezet en geschilderd worden. We zijn druk bezig geweest met het schilderen van de bedden. Ook een aantal kinderen hebben meegeholpen. De bedden zijn nu voorzien van een mooi kleurtje! De kinderen zijn er erg blij mee.
Ook zijn er nu voor alle bedden hoeslakens, zelfs een paar nieuwe matrassen en voor elk bed een klamboe. De kinderen kunnen nu heerlijk slapen, zonder gestoord te worden door de muggen ;)

Ook is ons project van het toiletgebouw van start. Begin oktober hebben ze zand en cement gebracht. Ze kwamen met een grote vrachtwagen met ongeveer 7 man. 4 mannen waren druk bezig met het lossen van het zand en cement en de andere 3 mannen keken toe.
Later die week zijn de tegels binnengekomen. Bloemetjestegels voor de meiden en zwart met grijze tegels voor de jongens. De vloertegels zijn wit met grijs.
Het toiletgebouw bestond uit bakstenen, binnen- en buitenkant. Ze zijn begonnen met het stukadoren van de binnenkant van het toiletgebouw en het betegelen van de douches en wc’s. Het is helaas niet gegaan zoals wij verwacht hadden, maar echt op z’n Keniaans. De bloemetjestegels waren op, dus zijn ze maar verder gegaan met de tegels van de jongens. In totaal zijn er nu 3 verschillende soorten tegels gebruikt in de douche/wc van de meiden.
Maar het ziet er nu echt mooi en hygiënisch uit!

Inmiddels zijn er 3 vrijwilligers weg. Twee van hun zijn naar een ander project in Nairobi gegaan. Nu is er voldoende werk te doen. Eerst waren Marin en ik vooral aan het werk in de office, maar nu zijn we ook druk met het lesgeven.
15 November is het hier zomervakantie, dus nog een paar weekjes genieten van het lesgeven!

Tot snel!

Liefs Jacintha

• 29 Oktober 2013 - 19:40

Joke:

heey Jacintha

Leuk hoor, om die berichtjes te lezen. Volgens mij ben je nu wel ingeburgerd en heb je het wel naar je zin.
    Veel suc6 met het lesgeven en geniet er maar van.
    Hier gaat alles zo zijn gangetje, André is gesetteld en Evie moet nog 1 week werken en dan heeft ze zwangerschapsverlof. De baby ligt in een stuit, dus dat wordt waarschijnlijk keizersnee. Het gaat opschieten en wordt spannend. Ik hou je op de hoogte

groetjes Joke

donderdag ga ik met mirjam naar de creadoe in utrecht en een beetje verjaardag vieren

• 29 Oktober 2013 - 21:04

Jacqueline:

hey Jacintha,

Wat leuk om weer te lezen waar je allemaal mee bezig bent. Druk aan het klussen en nu ook meer aan het lesgeven. Dat klinkt goed! Is de zomervakantie in Kenia ook 6 weken?
    Hier hebben we een flinke najaarsstorm achter de rug. Het dakje van de kleine dakkapel was er zelfs helemaal afgewaaid. De pepernoten en de chocoladeletters liggen ook al volop in de winkels dus hier is er niet veel meer wat aan de zomer doet denken.
    succes met alles en natuurlijk weer een dikke knuffel van Luuk en Roos
    André en Jacqueline

• 29 Oktober 2013 - 21:30

Nanja:

Hee! Wat leuk om te lezen dat je nu ook veel les geeft :). Heel gaaf dat het beddenproject af is en dat je wat voor de kindjes kunt betekenen! Geniet er nog van en succes xx